Friends of Scouting in Europe (FOSE) är ett initiativ från European Scout Foundation. FOSE skapar möjlighet för sina medlemmar att aktivt stöda scouting i Europa genom bidrag till olika delar av scoutrörelsen i Europaregionen.

FOSE stöder scoutarbetet i Europa

FOSE bygger upp ett grundkapital i en fond som stöder scoututvecklingen i Central- och Östeuropa. Dessutom stöder FOSE varje år ett antal utvalda projekt som drivs av scoutförbund i samma område.

Årsmötet i FOSE är en scoutupplevelse

Utöver möjligheten att ge stöd till scoutrörelsens utveckling ger medlemskapet möjlighet att delta i ett årligt möte med FOSE. Det genomförs en långweekend torsdag till söndag andra weekend i oktober. Förutom möjlighet till att träffa andra medlemmar från andra delar i välden, ger det tillfälle att träffa scoutvänner i något av de scoutländer som får stöd av FOSE och lära känna både scoutverksamheten och landet. 2007 var mötet i Serbien, 2008 i Ungern, 2009 i Monte Negro, 2010 i Makedonien, 2011 i Estland, 2012 i Bosnien-Herzegovina, 2013 i Slovenien, 2014 i Litauen, 2015 i Bulgarien, 2016 i Dresden, 2017 Serbien, 2018 i Montenegro, 2019 Rumänien. 2020. På årsmötet redovisas arbetet under föregående år. Den redogörelsen får även alla FOSE medlemmar med e-post.

Information om arbetet

På hemsidan för WOSMs Europaregion http://europeanscoutfoundation.com kan du läsa mer om FOSE. Kontakta Monica Alsén  fosesw@gmail.com så får du den senaste informationen.