Small projects är en viktig del av FOSEs arbete. Scoutkårer, distrikt och nationella scoutorganisationer kan söka medel till mindre projekt. Projekten presenteras på FOSEs hemsida för att söka donatorer till projekten. De flesta projekt kostar mindre än 3000 – 4000 € att genomföra och den sökande har oftast en mindre egeninsats. Beslut om att komma med på projektlistan tas av Europeiska Scoutfonden och beslutet stöda ett enskilt projekt tas av den som betalar det.

På FOSEs hemsida hittar du aktuella projekt som söker stöd. Här är länken http://europeanscoutfoundation.com

Rapport från ”Young spokespersons in Slovenia”

Vi har nu fått rapporten från projektet vi stöttade i Slovenien.  Det är mycket glädjande läsning. Här kommer en kortare version.

Scouterna i Slovenien vill få ut mesta möjliga information om Scouting i Slovenien och insåg att WOSM världskonferens i Ljubljana skulle engagera både riks och lokalmedia. De valde att utbilda cirka 25 unga talespersoner under två veckoslut och fick hjälp av kunniga engelska ledare från Scouts UK.

Totalt fick man in 108 olika nyhetsinslag i tidningar, TV, radio och på webben. En detaljerad uppdelning av resultatet finns i rapporten. Scouting har blivit mer känt i Slovenien vilket underlättar deras arbete både nationellt och lokalt. Man har nu ett starkt PR och informationsteam på nationell nivå och även lokala unga ledare som kan föra scoutings talan.

Projektet genomfördes med små ekonomiska medel och måste ses som en mycket god investering i Scouting. I stora rapporten finns även en ekonomisk redovisning.