Vad har FOSE Sverige gjort?

FOSE fick sina första svenska medlemmar för över 20 år sedan. Bland de första medlemmarna var Bertil Tunje och Christer Persson. Genom åren har antalet medlemmar vuxit till 111 st år 2019. Vi är med vårt medlemstal flest eller näst flest i Europa räknat i antal medlemmar. Danmark och Sverige brukar byta plats då och då. De svenska medlemmarna är en försvarlig del av det totala antalet medlemmar på omkring 1000 st.

Monica Alsén och Rita Kegel sammanhållande för FOSE-arbetet i Sverige. Vi vill att ett medlemskap i FOSE i Sverige skall vara kul och ge olika möjligheter samtidigt som det ger stöd till scoutings utveckling.

Under de sista tio åren har vi tillsammans med medlemmarna skapat lite olika aktiviteter.

Medlemsinformation

Medlemsinformation på e-mejl har skickats ut till alla medlemmar 3 – 5 gånger om året. I den har vi berättat om aktiviteter som arrangeras av FOSE i Sverige och utomlands. Vi har också skickat ut den officiella FOSE information som går till alla medlemmar i hela världen. Den innehåller bland annat uppdaterad information om Europeiska Scoutfonden och aktuell medlemslista. Du kan också hitta oss på vår sida på Facebook ”FOSE, Friends of Scouting in Europe – the Swedish site”

Det finns en broschyr om FOSE på svenska och den kan du ladda ner. Dela gärna den med dina vänner så att vi blir fler!

Det finns också två roll-ups om FOSE och dessa kan du använda vid ev träffar.

Vi har genomfört FOSE träffar på de olika mötena och vid en del andra arrangemang. Syftet har varit att skapa nätverk och att informera om vad som är på gång. I och med bildandet av Scouterna blev det en annorlunda ordning på stämmor och möten och vi hoppas att med medlemmarnas stöd kunna fortsätta att ordna möten när många scouter samlas.

Vi har även genomfört FOSE möten utan att det varit kopplat till andra möten men det är svårt då medlemmarna bor i hela landet.

Internationell träff

Varje år är det en internationell FOSE träff under fyra dagar (torsdag – söndag) i olika länder i central och Östeuropa. På hemsidan för FOSE kan du se mer om vilka länder som besökts och var nästa träff planeras. http://www.europeanscoutfoundation.com

”Den svenska resan”

Sedan 2010 har vi arrangerat ett tillägg till den internationella träffen för svenska deltagare under lördag till torsdag för att sedan ansluta till den internationella träffen. Upplägget har varit att vi åker runt i landet till de delar som den internationella träffen inte besöker. Vi har åkt i en stor hyrbil/buss och haft tur att få med oss universitetsstuderande scoutledare från landet som vi besöker, som lokal guide och även chaufför. Dessa besök har varit mycket uppskattade då vi kommit till platser och mött människor som man normalt inte möter utan en lokal kontakt.

2013 kom scouter, vi träffat i Bosnien Hercegovina, till Sverige och var funktionärer på Vässarö under fyra veckor. Det är roligt när de personliga kontakterna leder till äkta internationell upplevelse och förståelse.

2016 hade vi besök av 8 scouter från Bulgarien för att se lite hur vi bedrev vår lägeranläggning Vässarö.